En ny idé till de som bäst behöver den är inte, som man lätt kan tro, något som med automatik kommer att dra in storkovan. Men det tror vi instinktivt. Det gjorde man också på det multinationella dagligvarubolaget Procter & Gamble.

På Procter & Gamble hade de hittat produkten som tar bort dålig lukt och insåg att den var perfekt för alla de som inte städar. Bara att spruta så försvinner doften. Om det nu inte varit så att vi vänjer oss vid dofter och att de som inte städar hade väldigt långt till vanan att ta fram en doftspray. Vanor styr oss i allt. De är stört omöjliga att förändra.

Fem i tolv, som det brukar heta, kom de på att de som har det rent och som gärna städar istället var målgruppen.

Varför säger jag då detta? Jo, för att nytt ska kopplas till befintligt. Du har dina möten. Det handlar  inte om att rensa bland möten eftersom det inte är görligt så att det håller över tid. Men du ska glänsa på möten och presentationer. Så att det gynnar dig. Då gynnar det mötet, affärerna, framgången.

Om du lägger en stor del av din tid på möten så ska du också jobba med kommunikationen just på möten. Med relativt små medel kommer det att få stor effekt. Du kommer att få belöningen direkt.

Hör av dig till kommunikationsbyrån Written för att slippa göra jobbet själv.